Malen ligger under Oppgaver (Items) i eksamens- og prøvesystemet, i mappen Sentralt/Lokalt gitt eksamen > Maler > Gjennomføringsperiode > Målform > Webkamera. 

Retningslinjer for bruk

(warning) Du skal kun bruke denne oppgavetypen i fag der det er nødvendig at kandidaten leverer tegninger eller skisser til eksamen.
Ikke ta i bruk denne malen med mindre dette er avklart med din fagansvarlig i Udir eller fylkeskommunen.

Ta kontakt på epshjelp.udir.no hvis du er usikker.



Om malen

Dette er en mal der du skal fylle inn oppgaven din.

Malen består av 5 deler:

  1. Oppgave *[x]*

  2. *[Fyll inn oppgavetekst]*

  3. Informasjonstekst

  4. Oppgavetypen "Fritekst"

  5. Oppgavetypen "Webkamera"

1. Oppgave *[x]*

Her skal du fylle inn riktig oppgavenummer 

2. *[Fyll inn oppgavetekst]*

Her skal du fylle inn selve oppgaven. Den kan bestå av tekst, bilder, flere oppgavetyper, tabeller etc. 

3. Informasjonstekst

Her skal du velge mellom to tekster. Enten en tekst for oppgaver med mulighet for både digitale svar og svar på ark, eller en tekst for oppgaver med kun svar på ark. Velg teksten som passer din oppgave. Velg ordet (svare/tegne/regne ut/skissere) som passer best til din oppgave. Fjern den røde teksten når du er ferdig.

4. Oppgavetypen fritekst 

Vi oppfordrer sterkt til å bruke oppgavetypen webkamera sammen med en annen oppgavetype (i samme oppgave/item). Da vil oppgaven oppføre seg normalt i oppgavesettet. I malen er oppgavetypen "fritekst" lagt inn. For oppgaver med mulighet for både digitale svar, og svar på ark er det helt nødvendig at oppgavetypen fritekst benyttes. Det er der kandidaten kan laste opp en digital bildefil.

Dersom du ønsker å benytte deg av en annen oppgavetype er dette mulig, men vi oppfordrer at du avklarer dette med fagansvarlig i Udir eller kontaktperson i fylkeskommunen. 

5. Oppgavetypen "Webkamera"

Dette er oppgavetypen webkamera. Den trenger du ikke gjøre noe med.

Slik bruker du malen

  1. Kopier oppgaven over til din mappe ved å klikke på “Kopier til”  
  2. I menyen til høyre velger du mappen du ønsker å lagre malen i, og klikker på "Kopier" - nå er malen kopiert til din mappe

  3. Det er viktig at selve oppgaven legges inn i denne malen. har du behov for flere oppgaver med webkamera kopierer du malen flere ganger

    1. Oppgave *[x]* Legg inn riktig oppgavenummer

    2. *[Fyll inn oppgavetekst]*Legg inn selve oppgaven

    3. Rediger "Tittel" i feltet "Oppgaveegenskaper" slik at det stemmer overens med oppgavenummer

  4. Rød tekst er hjelpetekst for deg som skal bruke malen. Denne forteller noe om når teksten i de påfølgende klammene skal brukes. Rød tekst skal slettes etter du har gjort deg kjent med innholdet

  5. Velg étt av de to tekstalternativene, og tilpass til din oppgave

  6. Teksten kan tilpasses etter behov

Hvorfor finnes det en mal for denne oppgavetypen? 

Som en del av utviklingen av denne oppgavetypen er det blitt brukertestet mye på elever. Brukertestene har vist at elevene trenger noe informasjon om hvordan oppgaven skal løses. Denne informasjonen finnes i malen. Ved å lage en mal sikrer man at alle elever får denne informasjonen når de skal bruke oppgavetypen webkamera. 

Oppgavetypen webkamera er også utviklet for å være et tillegg til en annen oppgavetype. Derfor er oppgavetypen fritekst også lagt inn i selve malen. 


0 Comments

You are not logged in. Any changes you make will be marked as anonymous. You may want to Log In if you already have an account.