1. Eleven bør kunne lese spørsmål og og legge inn informasjonen parallelt. Særlig for elever med
Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare – særlig for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker, er det krevende å skulle bytte mellom utfylling og veiledning/spørsmål.
2. Vær konsekvent når du setter opp oppgaver.
De må være konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven. Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det viktigste – å løse oppgaven
3. Sorter og grupper oppgavens innhold for eleven. Inneholder en oppgave
Hvis oppgaven inneholder flere steg er det viktig at du sorterer og grupperer oppgavens innhold/steg for eleven. innholdet. Bruk gjerne punktlister og nummererte lister.
4. Oppgaver skal bygges vertikalt
Når oppgaver er større enn det første eleven ser på skjermen så skal de bygges vertikalt – ikke horisontalt.
5. En Én handling og en én kolonne per rad.
Elementer og handlinger skal bygges under hverandre – i en én kolonne. Hvis dere
Hvis oppgaven har to handlinger pr per rad er det fort gjort at eleven misforstår eller overser noe. Det
Det er stor fare for at elever (med nedsatt syn) vil gå glipp at kolonne nr to glipp at kolonne nr. to når de zoomer.
Oppgave med flere steg - galt:
Oppgave med flere steg - riktig:
- Spørsmålstekst, utfyllingsfelt, hjelpetekst og feilmeldinger skal ikke skjule eller komme oppå hverandre.
- Konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven.
- Det skal være lett å se hva som er underordnet og overordnet.
- Det skal være lett å se hvilke deler henger sammen.
- Like elementer skal uttrykkes likt gjennom hele skjemaet.
- Plasser handlinger under hverandre.
- Spørsmålstekster skal stå før utfyllingsfeltet/ svarfeltet.
- Avkrysningsbokser og radioknapper skal stå foran tilhørende tekst.