Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

I eksamens- og prøvesystemet har vi noe designfrihet – spesielt når vi lager delt innhold og legger inn bilder.

Man vil jo gjerne at ting først og fremst skal se pent ut. Det vi også må tenke på er at det finnes retningslinjer
vi må forholde oss til for å sikre en god brukeropplevelse for alle elever.



Retningslinjer for bruk av farger

1. Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan gjerne bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Samtidig skal du aldri bruke farge som den eneste informasjonsbæreren, siden vi har ulik
evne til å oppfatte farge.

2. Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)









Eksempler på bruk av farger



Lenker – slik skal de se ut 

Du kan bruke farge på en lenke som er forskjellig fra resten av teksten, men
i tillegg til farge må du ha en visuell fremheving som for eksempel understrek eller fet tekst.

Kort sagt: Lenker enten være fet eller streket under, i tillegg til å være en annen farge (valgfritt).

Eksempel: Lenker

Riktig: 

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no


Feil: 

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no



Farger i diagrammer

I diagram brukes ofte ulike farger for å formidle informasjon.
For at alle seende elever skal skjønne koblingen mellom fargen og informasjonen, trenger vi
flere meningsbærere. For eksempel kan vi koble ledeteksten til fargen slik som på eksempelet under.


Eksempel: Ledetekst (etiketter) koblet til diagrammet