Prøver og eksamener er ulike. Derfor vil et oppgavesett som opprettes i en mappe under "Sentralt gitt eksamen" eller "Lokalt gitt eksamen" ha andre egenskaper enn et oppgavesett som opprettes i en mappe under "Prøver".
Med egenskaper menes ulike identifikatorer og felt som er med å spesifisere et gitt oppgavesett.
Disse egenskapene må settes opp korrekt for at prøven eller eksamenen skal kunne publiseres. Publisering av oppgavesett kan du lese mer om her.
I skjermutklippet til høyre ser du hvordan egenskapene for et eksamens-oppgavesett ser ut.
Alle felt markert med en blå stjerne er obligatorisk å fylle ut. Dette fordi det er disse feltene, eller egenskapene, som identifiserer oppgavesettet og de vil være avgjørende for at publisering av oppgavesettet skal foregå riktig.
Label - "Oppgavesettets navn"
Dette er oppgavesettets "navn". Dette navnet er synlig for deg som oppgaveutvikler i systemet, men ikke for elevene under gjennomføring.
Det er riktignok dette som blir navnet på oppgavesettet når det etter eksamen blir publisert på udir.no. Det vil si at det er oppgavesettets "Label" som blir synlig i søk på udir.no, og derfor er det alltid kun er fagnavnet som skal stå her,
- For eksamen: skriv inn eksamenens fagnavn her.
- For eksempeloppgaver: skriv inn eksamenens fagnavn her.
- For eksamensveilending: skriv inn eksamenens fagnavn her.
Resource identifier
"Resource identifier" er et felt med en link du ikke kan redigere, men denne linken kan brukes hvis du ønsker å vise eller dele oppgavesettet ditt med andre oppgaveutviklere. Da klikker du på en lille tavlen til høyre for feltet og linken til oppgavesettet blir kopiert.
Fagkode
Fagkode er fagkoden til oppgavesettet. Dette feltet er koblet til Grep. Det betyr at du i dette feltet kan starte å skrive fagkoden din og en nedtrekksmeny med alternativer vil bli synlig. Se liten videosnutt under som illustrerer denne oppførselen.
Info | ||
---|---|---|
| ||
Du kan legge på flere fagkoder til samme oppgavesett. Dersom du er ansvarlig for fag som har identisk innhold, men ulike fagkoder, vil dette være tidsbesparende. Du trenger altså kun å sette sammen ett oppgavesett. |
Finner du ikke fagkoden din her? Ta kontakt på epshjelp.udir.no.
Semester
Feltet som heter "Semester" har samme oppførsel som feltet "Fagkode". Her skal du skrive og velge eksempelvis "Vår 2021".
Oppgavesett
Feltet "Oppgavesett" definerer hva slags målform det valgte oppgavesettet er på. Du skal altså velge "Nynorsk" her dersom du har utarbeidet et nynorsk oppgavesett.
Info | ||
---|---|---|
| ||
Språket som velges her kobler oppgavesettet til korrekt arrangement i PAS, i tillegg til at språket i selve prøveavspilleren tilpasser seg. Eleven vil møte oppgavesettet, samt tekst på knapper o.l. i prøveavspilleren i den målformen de er påmeldt. Prøveavspilleren finnes per februar 2022 på bokmål, nynorsk og nordsamisk. På sikt vil det også komme på sørsamisk og lulesamisk. |
Arrangementstype
I feltet "Arrangementstype" skal du velge om oppgavesettet er laget for intern bruk, en utprøving, om det er en forberedelsesdel eller om oppgavesettet er for gjennomføring.
Tilpasning
De tre neste feltene er frivillig å fylle ut. Tilpasning er aktuelt for kun noen fag og skal settes om oppgavesettet er spesiallaget for elever med sterkt nedsatt syn eller hørsel. Et eksempel på dette er at oppgavesettet består av tegnspråk-videoer. Status-feltet er ment som en støtte i arbeidsprosessen med oppgavesettet. Her kan du eksempelvis endre status fra "under utvikling" til "klar for kvalitetssikring". Det kan også være nyttig å bruke i avansert søk. Udir anbefaler aktivt bruk av dette statusfeltet
Notater
Avslutningsvis finner du et notatfelt. Her står du fritt til å notere det du vil. Det kan være kommentarer til andre eller om oppgavesettet.
Ofte stilte spørsmål
Spørsmål | Svar | |
---|---|---|
1 | Jeg skal publisere eksempeloppgaver - hvordan endrer jeg tittelen på oppgavesettet med eksempeloppgaver? | Det er oppgavesettets "Label" som blir synlig i Udirsøk og for elevene på udir.no. Det er derfor oppgavesettets "Label" du skal endre. |