1. Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt
Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare – særlig
for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker.
2. Vær konsekvent når du setter opp oppgaver
Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det
viktigste – å løse oppgaven.
3. Sorter og grupper oppgavens innhold
Hvis oppgaven inneholder flere steg er det viktig at du sorterer og grupperer
innholdet. Bruk gjerne punktlister og nummererte lister.
4. Oppgaver skal bygges vertikalt
Når oppgaver er større enn det første eleven ser på skjermen så skal
de består av flere oppgavetyper skal oppgaven bygges vertikalt – ikke horisontalt.
Et unntak er oppgaver med situasjonsbeskrivelser på eksamen.
5. Én handling og én kolonne per rad
Elementer og handlinger skal bygges under hverandre i én kolonne.
Hvis oppgaven har to handlinger per rad er det fort gjort at eleven misforstår
eller overser noe. Det er stor fare for at elever (med nedsatt syn) vil gå glipp av
kolonne nr. to når de zoomer.
Eksempler
Oppgave med flere steg - galt:
Oppgave med flere steg - riktig:
Oppsummering for utforming og oppsett av oppgaver
- Spørsmålstekst, utfyllingsfelt, hjelpetekst og feilmeldinger skal ikke skjule eller komme oppå hverandre.
- Konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven.
- Det skal være lett å se hva som er underordnet og overordnet.
- Det skal være lett å se hvilke deler henger sammen.
- Like elementer skal uttrykkes likt gjennom hele skjemaet.
- Plasser handlinger under hverandre.
- Spørsmålstekster skal stå før utfyllingsfeltet/ svarfeltet.
- Avkrysningsbokser og radioknapper skal stå foran tilhørende tekst.