Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

I noen tilfeller er bildets motiv for komplekst til å beskrives med alt-tekst (se eksempel 1 nedenfor) i  andre tilfeller kan det være at alt-teksten røper svaret på oppgaven (se eksempel 2 nedenfor).


Eksempel 1  – Når bildet er for komplekst til å beskrive med tekst

Bildets motiv er umulig å beskrive. Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell.

...


Eksempel 2 – Når bildet inneholder svaret på oppgaven

Bildene Hvis bildet inneholder svaret på en oppgave og kan en alt-teksten hadde røpt hele/tekst røpe hele svaret eller deler av svaret.
For eksempel, hvis en oppgvave inneholder et bilde av en kompleks graf (avbildet nedenfor) og mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at han/hun hen klarer å tolke grafen. i dette tilfellet ville en I slike tilfeller kan vi ikke bruke alt-tekst for grafen vært med på å røpe til å beskrive grafen fordi det vli delvisrøpe svaret på oppgaven.



Bildene i scenario 1 og scenario 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker om at denne opåpgaven er visuell/ikke tilrettelagt. I tillegg skal den informere den blinde eleven om at oppgaven ikke blir automatisk blir tilrettelagt, men at det er kun når en elev er påmeldt eksamen at oppgaver blir tilrettelagt.

...