...
men alt-teksten skal ikke beskrive bildet, den skal informere den blinde eleven om at dette er en visuell oppgave, altså . Altså en oppgave som ikke er tilrettelagt. Denne type aløt-tekst kALLER VI STANDARS ALT-
Ikke mulig å beskrive bildet med alt-tekst? Hva mener vi med det?
...
Bildets motiv er umulig å beskrive. Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell.
Eksempel 2 – Når bildet inneholder svaret på oppgaven
Hvis bildet inneholder svaret på en oppgave kan en alt-tekst røpe hele svaret eller deler av svaret.
For eksempel, hvis en oppgave inneholder et bilde av en kompleks graf (avbildet nedenfor) og mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at hen klarer å tolke grafen. I slike tilfeller kan vi ikke bruke alt-tekst til å beskrive grafen fordi det vli delvis røpe svaret på oppgaven.
Bildene i scenario 1 og scenario 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker om at denne opåpgaven er visuell/ikke tilrettelagt. I tillegg skal den informere den blinde eleven om at oppgaven ikke blir automatisk blir tilrettelagt, men at det er kun når en elev er påmeldt eksamen at oppgaver blir tilrettelagt.
Visuelle oppgaver skal ha standard alt-tekst
...