Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
✅ Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming |
titleBGColor | #E3F2EB |
---|---|
borderStyle | solid |
title | Eksempler på bruk av farger – i diagram |
🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet.
✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. |
Eksempler på bruk av farger
Farger i diagrammer
I diagram brukes ofte ulike farger for å formidle informasjon.
For at alle seende elever skal skjønne koblingen mellom fargen og informasjonen, trenger vi
flere meningsbærere. For eksempel kan vi koble ledeteksten til fargen slik som på eksempelet under.
Eksempel: Ledetekst (etiketter) koblet til diagrammet
Eksempel: Linjediagram med indikatorer
Bildet viser et universelt utformet linjediagram. I tillegg til forskjellige farger, er det
- ulike mønstre (indikatorer) på linjene som trekanter og sirkler for å skille linjene fra hverandre
- en tekst i nærheten til linja som viser hvilken kategori linja tilhører