Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene

Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og
enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.

Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)



Panel
titleBGColor#E3F2EB
borderStylesolid
titleEksempler på bruk av farger – i diagram

🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. 

I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. 






Panel
titleBGColor#E3F2EB
borderStylesolid
titleEksempel på god bruk av farger


Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. 


Panel
titleBGColor#ffdbdb
borderStylesolid
titleSlik kan du IKKE bruke farger

🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming.