Versions Compared
Key
- This line was added.
- This line was removed.
- Formatting was changed.
Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene
Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer
Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.
Kontrasten må være høy nok
Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum.
Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
Image Removed 🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. ✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. | ||||||
Panel | ||||||
| ||||||
✅ Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming. |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
Image Added 🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. ✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. |