Slik setter du opp oppgaven på en god måte
🔵
Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt
Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare – særlig
for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker.2.
🔵 Vær konsekvent
når du setter opp oppgaverfra oppgave til oppgave
Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det
viktigste – å løse oppgaven.3. Sorter og grupper oppgavens innhold
Hvis oppgaven inneholder flere steg er det viktig at du sorterer og grupperer
innholdet. Bruk gjerne punktlister og nummererte lister.
4.
🔵 Strukturer innholdet med overskrifter og lister
Hvis du lager oppgaver med mye innhold, som tekst og bilder, bør du strukturere
innholdet for å gjøre det mer lesbart. Bruk gjerne underoverskrifter, punktlister og nummererte lister.
🔵 Best lesbarhet på skjerm er ved 70-80 tegn per linje
For best mulig lesbarhet for alle brukere, bør det ikke være mer enn 80 tegn per linje inkludert mellomrom.
Da blir teksten mer innbydende og mindre overveldende, og er særlig viktig for blant annet elever med lesevansker.
Du kan legge inn et såkalt mykt linjeskift ved å taste shift+enter på tastaturet ditt.
🔵 Oppgaver skal bygges vertikalt
Når oppgaver består av flere oppgavetyper skal bør oppgaven bygges vertikalt – ikke horisontalt.Et unntak er oppgaver med situasjonsbeskrivelser på eksamen.
5. Én handling og én kolonne per rad
Elementer og handlinger skal bygges under hverandre i én kolonne.
Hvis oppgaven har to handlinger per rad er det fort gjort at eleven misforstår
eller overser noe. Det er stor fare for at elever (med nedsatt syn) vil gå glipp av
kolonne nr. to når de zoomer.
Eksempler
Oppgave med flere steg – galt:
Oppgave med flere steg – riktig:
Oppsummering for utforming og oppsett av oppgaver
- Spørsmålstekst, utfyllingsfelt, hjelpetekst og feilmeldinger skal ikke skjule eller komme oppå hverandre.
- Konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven.
- Det skal være lett å se hva som er underordnet og overordnet.
- Det skal være lett å se hvilke deler henger sammen.
- Like elementer skal uttrykkes likt gjennom hele skjemaet.
- Plasser handlinger under hverandre.
- Spørsmålstekster skal stå før utfyllingsfeltet/ svarfeltet.
- Avkrysningsbokser og radioknapper skal stå foran tilhørende tekst.