Versions Compared
Key
- This line was added.
- This line was removed.
- Formatting was changed.
For å sikre god lesbarhet skal alt innhold ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.
Dette er viktig for alle elever. Teksten du skriver i forfatterverktøyet vil automatisk være svart med
hvit bakgrunn, så der trenger du ikke bekymre deg.
Det er når du bruker bilder som inneholder tekst, eller bruker farger i mediebank, at du må passe på.
Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene
🔵 Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer
Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.
🔵 Kontrasten må være høy nok
Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)
Slik sjekker du kontrasten
Kontrasten bør måles med programvare.
Accessible Web Helper er et godt og trygt verktøy som kan legges til som en utvidelse i nettleseren.
Denne kan legges til både i Chrome og Edge.
Hvis du ikke ønsker å legge til noe i nettleseren, kan du google "contrast checker" og bruke
et av de gratis verktøyene som kommer opp.
Dette er god kontrast ✅ | Dette er dårlig kontrast ❌ |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
✅ Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. ✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. |
Content by Label | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|