Versions Compared
Key
- This line was added.
- This line was removed.
- Formatting was changed.
For å sikre god lesbarhet skal alt innhold ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.
Dette er viktig for alle elever. Teksten du skriver i forfatterverktøyet vil automatisk være svart med
hvit bakgrunn, så der trenger du ikke bekymre deg.
Det er når du bruker bilder som inneholder tekst, eller bruker farger i mediebank, at du må passe på.
Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene
🔵 Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer
Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.
🔵 Kontrasten må være høy nok
Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum.
Slik sjekker du kontrasten
Kontrasten bør måles med programvare.
Accessible Web Helpersin Contrast Checker er et godt og trygt verktøy som kan legges til som en utvidelse i nettleseren.
Denne kan legges til både i Chrome og Edge.
Hvis du ikke ønsker å legge til noe i nettleseren, kan du google "contrast checker" og bruke
et av de gratis verktøyene som kommer opp.
Dette er god kontrast ✅ | Dette er dårlig kontrast ❌ |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
✅ Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. |
Panel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. ✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. |
Content by Label | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|