Slik sikrer du godt oppsett i oppgavene dine
🔵
Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt
Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare – særlig
for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker.
2. Vær konsekvent når du setter opp oppgaver
Legg derfor opp til at
eleven både kan lese spørsmålet og svare på oppgaven samtidig, uten å måtte scrolle
eller bla til en annen side.
🔵 Vær konsekvent fra oppgave til oppgave
Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det
viktigste – å løse oppgaven.
Hvis oppgaven inneholder flere steg er det viktig at du sorterer og grupperer
innholdet. Bruk gjerne punktlister og nummererte lister.
Velg ett oppsett og hold deg til det.
🔵 Strukturer innholdet med overskrifter og lister
Hvis du lager oppgaver med mye innhold, som tekst og bilder, bør du strukturere
innholdet for å gjøre det mer lesbart. Bruk gjerne underoverskrifter, punktlister og nummererte lister.
🔵 Best lesbarhet på skjerm er ved 70-80 tegn per linje
For best mulig lesbarhet for alle brukere, bør det ikke være mer enn 80 tegn per linje inkludert mellomrom.
Da blir teksten mer innbydende og mindre overveldende. Dette er særlig viktig for blant annet elever med lesevansker.
For å få til dette kan du enten redusere bredden på tekstboksen din, eller legge inn et såkalt mykt linjeskift ved å taste shift+enter på tastaturet ditt.
🔵 Bygg oppgavene
vertikalt
Når oppgaver består av flere deloppgaver med oppgavetyper
bør oppgaven bygges vertikalt – ikke horisontalt.
Et
5. Én handling og én kolonne per rad
Elementer og handlinger skal bygges under hverandre i én kolonne.
Hvis oppgaven har to handlinger per rad er det fort gjort at eleven misforstår
eller overser noe. Det er stor fare for at elever (med nedsatt syn) vil gå glipp av
kolonne nr. to når de zoomer
vertikalt oppsett utnytter den naturlige måten vi skanner og leser informasjon på en skjerm, som vanligvis skjer fra topp til bunn.
Vertikalt oppsett hjelper oss å strukturere innholdet i logiske seksjoner, som gjør det enklere for eleven å finne og forstå innholdet.
Eksempler
Oppgave med flere steg – galt
:Her er oppgaven bygd bortover. Dette kan føles unaturlig når man skal skanne og dekode innholdet, og det gjør det vanskeligere å oppfatte oppgaven.
Oppgave med flere steg – riktig
:Oppsummering for utforming og oppsett av oppgaver
Dette innholdet tydeliggjør rekkefølgen på oppgaven, og stemmer overens med hvordan vi naturlig oppfatter informasjon på en skjerm.
Avkrysningsbokser og radioknapper skal stå foran tilhørende tekst.