Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Slik

setter du opp oppgaven på en god måte

sikrer du godt oppsett i oppgavene dine

🔵 Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt

Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare særlig
for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker. Legg derfor opp til at 
eleven både kan lese spørsmålet og svare på oppgaven samtidig, uten å måtte scrolle 
eller bla til en annen side.

🔵 Vær konsekvent fra oppgave til oppgave

Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det


viktigste å løse oppgaven.
Velg ett oppsett og hold deg til det. 

🔵 Strukturer innholdet med overskrifter og lister

Hvis du lager oppgaver med mye innhold, som tekst og bilder, bør du strukturere
innholdet for å gjøre det mer lesbart. Bruk gjerne underoverskrifter, punktlister og nummererte lister. 

🔵 Best lesbarhet på skjerm er ved 70-80 tegn per linje

For best mulig lesbarhet for alle brukere, bør det ikke være mer enn 80 tegn per linje inkludert mellomrom.
Da blir teksten mer innbydende og mindre overveldende

, og

. Dette er særlig viktig for blant annet elever med lesevansker.

Du kan

For å få til dette kan du enten redusere bredden på tekstboksen din, eller legge inn et såkalt mykt linjeskift ved å taste shift+enter på tastaturet ditt. 

🔵

Oppgaver skal bygges

Bygg oppgavene vertikalt

Når oppgaver består av flere deloppgaver med oppgavetyper bør oppgaven bygges vertikalt – ikke horisontalt.
Et vertikalt oppsett utnytter den naturlige måten vi skanner og leser informasjon på en skjerm, som vanligvis skjer fra topp til bunn.
Vertikalt oppsett hjelper oss å strukturere innholdet i logiske seksjoner, som gjør det enklere for eleven å finne og forstå innholdet. 



Eksempler

Oppgave med flere steg – galt

:

Her er oppgaven bygd bortover. Dette kan føles unaturlig når man skal skanne og dekode innholdet, og det gjør det vanskeligere å oppfatte oppgaven.

Image Modified


Oppgave med flere steg – riktig

Image Removed

Oppsummering for utforming og oppsett av oppgaver

Dette innholdet tydeliggjør rekkefølgen på oppgaven, og stemmer overens med hvordan vi naturlig oppfatter informasjon på en skjerm. 

Image Added

  • Spørsmålstekst, utfyllingsfelt, hjelpetekst og feilmeldinger skal ikke skjule eller komme oppå hverandre. 
  • Konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven. 
  • Det skal være lett å se hva som er underordnet og overordnet. 
  • Det skal være lett å se hvilke deler henger sammen. 
  • Like elementer skal uttrykkes likt gjennom hele skjemaet. 
  • Plasser handlinger under hverandre. 
  • Spørsmålstekster skal stå før utfyllingsfeltet/ svarfeltet. 
  • Avkrysningsbokser og radioknapper skal stå foran tilhørende tekst.