Slik
setter du opp oppgaven på en god måtesikrer du godt oppsett i oppgavene dine
🔵 Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt
Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare – særlig
for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker. Legg derfor opp til at
eleven både kan lese spørsmålet og svare på oppgaven samtidig, uten å måtte scrolle
eller bla til en annen side.
🔵 Vær konsekvent fra oppgave til oppgave
Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det viktigste – å løse oppgaven.
Velg ett oppsett og hold deg til det.
🔵 Strukturer innholdet med overskrifter og lister
Hvis du lager oppgaver med mye innhold, som tekst og bilder, bør du strukturere
innholdet for å gjøre det mer lesbart. Bruk gjerne underoverskrifter, punktlister og nummererte lister.
🔵 Best lesbarhet på skjerm er ved 70-80 tegn per linje
For best mulig lesbarhet for alle brukere, bør det ikke være mer enn 80 tegn per linje inkludert mellomrom.
Da blir teksten mer innbydende og mindre overveldende
. Dette er særlig viktig for blant annet elever med lesevansker.
For å få til dette kan du enten redusere bredden på tekstboksen din, eller legge inn et såkalt mykt linjeskift ved å taste shift+enter på tastaturet ditt.
🔵 Bygg oppgavene vertikalt
Når oppgaver består av flere deloppgaver med oppgavetyper bør oppgaven bygges vertikalt – ikke horisontalt.
Et vertikalt oppsett utnytter den naturlige måten vi skanner og leser informasjon på en skjerm, som vanligvis skjer fra topp til bunn.
Vertikalt oppsett hjelper oss å strukturere innholdet i logiske seksjoner, som gjør det enklere for eleven å finne og forstå innholdet.
Eksempler
Oppgave med flere steg – galt
Her er oppgaven bygd bortover. Dette kan føles unaturlig når man skal skanne og dekode innholdet, og det gjør det vanskeligere å oppfatte oppgaven.
Oppgave med flere steg – riktig
Dette innholdet tydeliggjør rekkefølgen på oppgaven, og stemmer overens med hvordan vi naturlig oppfatter informasjon på en skjerm.