Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Visuelle oppgaver er oppgaver som inneholder bilder som ikke kan beskrives med alt-tekst

I noen tilfeller er bildets motiv for komplekst til å beskrives med alt-tekst. I andre tilfeller røper alt-teksten svaret på oppgaven.


Panel
titleBGColor#E3F2EB
borderStylesolid
titleEksempler


Expand
titleEksempel 1 – når bildet er for komplekst til å beskrive med tekst

Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell. 

Hvis du ser på de to bildene nedenfor, så er begge eksempler på bilder som ikke lar seg beskrive med alt-tekst. 




Expand
titleEksempel 2 – når bildet inneholder svaret på oppgaven

Hvis bildet inneholder svaret på en oppgave kan en alt-tekst røpe hele svaret eller deler av svaret.
For eksempel, hvis en oppgave inneholder et bilde av en kompleks graf (avbildet nedenfor) og mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at de klarer å tolke grafen.
I slike tilfeller kan vi ikke bruke alt-tekst til å beskrive grafen fordi det vil delvis røpe svaret på oppgaven.Image RemovedDu skal helst starte alt-teksten ved å gi en kort beskrivelse av bildet, men noen ganger ikke dette mulig da alt-teksten ville ha røpet svaret på oppgaven. I disse tilfellene beskriver vi formålet med bildet, i stedet for å beskrive bildets motiv.

For eksempel hvis bildet brukes i en oppgavetype hvor du skal koble tekst til riktig bilde kan du bruke ordet "svaralternativ" for å beskrive formål med bildet.

Etter du har beskrevet formålet med bildet legger du til standardteksten: "Visuell oppgave"...

Alt tekst for bildet kan da være: "Svaralternativ 1. Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett."







Bildene i eksempel 1 og eksempel 2 skal fortsatt ha alt-tekst.
Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker person om at denne oppgaven ikke er visuell/ikke tilrettelagt.
I tillegg skal den informere den blinde eleven om at oppgaven ikke blir automatisk blir tilrettelagt, men at det er kun når en elev er påmeldt eksamen at oppgaver blir tilrettelagt.tilrettelagt for blinde elever.