You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 10 Next »


Hva mener vi med "Visuelle oppgaver" når det kommer til alt-tekst?

- Visuelle oppgaver kaller vi oppgaver som ikke kan tilrettelegges fordi det ikke er mulig å skrive alt-tekst til bildet som er brukt i oppgaven.


Scenario 1 – Når bildet er for komplekst til å beskrive med tekst

Bildets motiv er umulig å beskrive. Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell.

bildet et navn/en tittel, slik at den  blinde vet hva det er bilde av. Sett et punktum deretter skriver du: Visuell oppgave.


Hvis bildet tilhører en oppgave som krever synstolkning bør vi få dette fram i alt-teksten.


Når bildet inneholder svaret på oppgaven eller er for komplekst til å beskrive? Nedenfor ser du to scenarioer:


Scenario 2 – Når bilder inneholder svaret på oppgaven

Bildene inneholder svaret på en oppgave og alt-teksten hadde røpt hele/deler av svaret. For eksempel, hvie en oppgvave inneholder et bilde av en kompleks graf og

mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at han/hun klarer tolke grafen. i dette tilfellet ville en alt-tekst for grafen vært med på å røpe svaret på oppgaven.



Bildene i scenario 1 og scenario 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker, og den skal skrives på følgende måte:

 



Slik skriver du alt-tekst for bilder i visuelle oppgaver



  1. Start alt-teksten med å gi en kort beskrivelse av bildet. Bildet ovenfor viser ulike årsaker til strålingspådriv, altså  så vil en kort beskrivelse av bildet være "Strålingspådriv".

  2. Etter den korte beskrivelsen legger du til standardteksten: "Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett.


"Strålingspådriv. Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett."





  • No labels