Tommelfingerregler for klart språk
- Skriv "du" i stedet for "man"
- Bruk aktive verb fremfor passive verb
- Ha passe lengde på setninger og avsnitt
- Bruk mellomtitler
- Unngå særuttrykk og "stammespråk"
Ler mer om regler for klarspråk (språkrådet.no)
Eleven skal bruke tiden sin på å tenke over hva de skal svare - ikke på å være usikker hva oppgaveteksten egentlig ber de om, eller hvordan de skal avlegge svaret sitt.
Vi vil engasjere eleven – sant? Da må vi skrive direkte og tydelig!
Usikker på om du skriver tydelig nok?
Det kan være vanskelig å vurdere våre egne tekster noen ganger. Se retningslinjer og eksempler under.
Instrukser
Elevene trenger gode instrukser. Ha dette i bakhodet når du skriver instruksene:
- Hvordan skal eleven løse oppgaven?
- Hva forventes av eleven i denne oppgaven?
- Hvilke muligheter og/eller begrensninger har de under gjennomføringen?
Her er et godt eksempel på en instruks som oppfyller alle punktene ovenfor, men som fortsatt er kort og tydelig:
Innhold
Få frem det som er relevant. Stryk det eleven ikke trenger å vite.
Kom raskt til poenget og få frem det viktigste først.
Eksempel:
"Solveig skal konkurrere i et 10-km stafettløp på Bislett stadion siste søndagen i august. Hun estimerer at hun
klarer å løpe 10 km i løpet av 10 minutter. Hvis alt går som hun tror, hvor mange meter løper hun da per minutt? "
... kan kortes ned til:
«Solveig løper 10 km på 10 minutter. Hvor mange meter løper Solveig per minutt?»
Et annet godt eksempel:
Husk dette når du skriver oppgavetekst
- Vær forsiktig med å bruke kulturelle referanser og referanser fra veldig spesifikke interesseområder/aktiviteter.
- Fokuser på målgruppen. Tenk på interesser og temaer elevene er opptatt av.
- Sett deg inn i dagens trender og skriv om relevante temaer.
- Vær nøytral. Personlighet, interesser og kunnskapsområder skal ikke skinne gjennom.
0 Comments