Dette gjĂžres bĂ„de for Ă„ gjĂžre informasjonen mer visuelt oversiktlig, og for at skjermlesere skal kunne fange opp informasjonen pĂ„ en god mĂ„te.Â
Avhengig av kompleksiteten i tabellen kan det vÊre overskrift pÄ
Det er viktig at tabellens overskrift legges inn pÄ riktig mÄte, slik at den er knyttet til tabellen.
Du kan altsĂ„ ikke bruke vanlig overskriftsnivĂ„ for Ă„ skrive en tabelltittel.Â
Eksempel 1: Enkel tabell, med tabellverktĂžyet i tekstboks â Tabelltittel er lagt inn pĂ„ riktig mĂ„te, og er "koblet" til tabellen. â Overskriftsceller er definert pĂ„ riktig mĂ„te. đ Eksempelet er hentet fra oppgave 2 i LBR3013 Ăkonomi og driftsleiing vĂ„ren 2023 Eksempel 2: Stor tabell, med oppgavetypen Tabell â Overskriftsceller er definert pĂ„ riktig mĂ„te. â Tabellen er visuelt oversiktlig. đ Eksempelet er hentet fra oppgave 3 i SAM3070 Ăkonomi og ledelse vĂ„ren 2023 Eksempel 3: Stor tabell, med oppgavetypen Tabell â Overskriftsceller er definert pĂ„ riktig mĂ„te. â Tabellen er visuelt oversiktlig. â Tabellen har en overskrift og en tabellbeskrivelse. |
Det finnes to ulike mĂ„ter Ă„ lage tabeller pĂ„ i forfatterverktĂžyet. Alternativ 1: TabellverktĂžyet i en tekstboks. Alternativ 2: Ă
bruke oppgavetypen Tabell. |
Det frarÄdes Ä bruke bilder av tabeller. Dersom du har en tabell med mye informasjon, anbefales det Ä bruke oppgavetypen Tabell for Ä presentere dette i oppgaven. I mange tilfeller kan du kopiere og lime inn direkte. Tabeller laget med tabellverktÞyet eller med oppgavetypen Tabell er vanligvis raskere Ä laste inn, sÞkbare, UU-vennlige, mer konsekvent formatering og mer brukervennlige. |
Det avhenger litt av hva slags tabell du har lagt inn. Les artiklene for Ă„ se hvordan du gjĂžr det pĂ„ mĂ„ten du har valgt. Alternativ 1: TabellverktĂžyet i en tekstboks. Alternativ 2: Ă
bruke oppgavetypen Tabell. |
Det finnes to ulike mĂ„ter Ă„ lage tabeller pĂ„ i forfatterverktĂžyet. Alternativ 1: TabellverktĂžyet i en tekstboks. Alternativ 2: Ă
bruke oppgavetypen Tabell. Retningslinjene i denne artikkelen gjelder begge tabellmetodene. |