You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 70 Next »

Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene

Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og
enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.

Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)



Eksempler på bruk av farger – i diagram

🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet.

I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. 





Eksempel på god bruk av farger


Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. 


Slik kan du IKKE bruke farger

🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming. 








  • No labels