Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser. Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å oppfatte farge, og enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.
Kontrasten må være høy nok
Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold. I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum.
🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet.
✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn.
Eksempel på god bruk av farger
✅ Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre.
Slik kan du IKKE bruke farger
🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming.