Tommelfingerregler for klart språk

  • Skriv "du" i stedet for "man"
  • Bruk aktive verb fremfor passive verb
  • Ha passe lengde på setninger og avsnitt
  • Bruk mellomtitler
  • Unngå særuttrykk og "stammespråk"

Ler mer om regler for klarspråk (språkrådet.no)



Eleven skal bruke tiden sin på å tenke over hva de skal svare - ikke på å være usikker hva oppgaveteksten egentlig ber de om, eller hvordan de skal avlegge svaret sitt.
Vi vil engasjere eleven – sant? Da må vi skrive direkte og tydelig!

Usikker på om du skriver tydelig nok?
Det kan være vanskelig å vurdere våre egne tekster noen ganger. Se retningslinjer og eksempler under.   

Instrukser

Elevene trenger gode instrukser. Ha dette i bakhodet når du skriver instruksene:

  • Hvordan skal eleven løse oppgaven?
  • Hva forventes av eleven i denne oppgaven?
  • Hvilke muligheter og/eller begrensninger har de under gjennomføringen?


Her er et godt eksempel på en instruks som oppfyller alle punktene ovenfor, men som fortsatt er kort og tydelig:

Godt eksempel på instruks


Innhold

Få frem det som er relevant. Stryk det eleven ikke trenger å vite.
Kom raskt til poenget og få frem det viktigste først.

Eksempel: 

"Solveig skal konkurrere i et 10-km stafettløp på Bislett stadion siste søndagen i august. Hun estimerer at hun
klarer å løpe 10 km
i løpet av 10 minutter. Hvis alt går som hun tror, hvor mange meter løper hun da per minutt? "

... kan kortes ned til:

«Solveig løper 10 km på 10 minutter. Hvor mange meter løper Solveig per minutt?» 


Et annet godt eksempel: 

Husk dette når du skriver oppgavetekst

  • Vær forsiktig med å bruke kulturelle referanser og referanser fra veldig spesifikke interesseområder/aktiviteter.
  • Fokuser på målgruppen. Tenk på interesser og temaer elevene er opptatt av.
  • Sett deg inn i dagens trender og skriv om relevante temaer.
  • Vær nøytral. Personlighet, interesser og kunnskapsområder skal ikke skinne gjennom. 
  • No labels
Write a comment…