You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 57 Next »

Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge fordi vi har ulik evne til å oppfatte farge. Samt at fargeblinde har problemer med å skille farger (enkelte ser ikke fordkjell på rødt og grønt) samt å se farger.


Bruk av farger i diagrammer - slik gjør du det riktig


Dette er feil med diagrammet til venstre:


Venstre diagram har ikke tatt hensyn til fargeblinde brukere fordi ilnjene kun belager seg på farger smedr lik kontrast og valør (lys eller mørk tone). Labelene som forklarer kategorien til de forkjellige linjene belager seg også kun på farger, så disse er også feil. 


Derfor er diagrammet til høyre tiktig:


I dette diagrammet bruker de farge OG mønster på å skille de forkjellige linjene.  I tillegg har de gitt hver linje et kategorinavn (som er direkte linket til linjen) )forskjellige "mønster" på linjene. I tillegg har samt gitt hver linje en label (navn).

2. Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)




Eksempler på bruk av farger


Lenker – slik skal de se ut 

Du kan bruke farge på en lenke som er forskjellig fra resten av teksten, men
i tillegg til farge må du ha en visuell fremheving som for eksempel understrek eller fet tekst.

Kort sagt: Lenker enten være fet eller streket under, i tillegg til å være en annen farge (valgfritt).

Eksempel: Lenker

Riktig: 

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no


Feil: 

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no



Farger i diagrammer

I diagram brukes ofte ulike farger for å formidle informasjon.
For at alle seende elever skal skjønne koblingen mellom fargen og informasjonen, trenger vi
flere meningsbærere. For eksempel kan vi koble ledeteksten til fargen slik som på eksempelet under.

Eksempel: Ledetekst (etiketter) koblet til diagrammet



Eksempel: Linjediagram med indikatorer

Bildet viser et universelt utformet linjediagram. I tillegg til forskjellige farger, er det

  • ulike mønstre (indikatorer) på linjene som trekanter og sirkler for å skille linjene fra hverandre
  • en tekst i nærheten til linja som viser hvilken kategori linja tilhører




  • No labels