Mellomtitler og overskrifter 

  1. Beskriver overskriften oppgavens emne, formål eller steg? 
  2. Er den øverste overskriften formatert som Overskrift 2?
  3. Har du delt lange tekster i avsnitt med mellomtitler?
  4. Har du gitt hvert avsnitt et hovedpoeng og oppsummert hovedpoenget i en mellomtittel?
  5. Har du satt avsnittene i logisk rekkefølge?
  6. Veiledes og hjelpes eleven til å oppnå det han/hun ønsker å gjøre på enklest mulig måte?
  7. Er veiledningstekster plassert i direkte tilknytning til oppgaveelementet veiledningsteksten handler om? 

Setninger og ord  

  1. Bruker du korte setninger og enkle ord?
  2. Unngår du substantiv­tunge setninger?
  3. Forklarer du ord som du ikke kan regne med at mottakeren kjenner til?
  4. Skriver du "du" i stedet for "man" det det er aktuelt?
  5. Bruker du et aktivt språk?
  6. Er tekstlinjene mellom 60 og 80 tegn lange?




  • No labels
Write a comment…