Hva mener vi med "Visuelle oppgaver" når det kommer til alt-tekst?
- Visuelle oppgaver kaller vi oppgaver som ikke kan tilrettelegges fordi det ikke er mulig å skrive alt-tekst til bildet som er brukt i oppgaven.
Scenario 1 – Når bildet er for komplekst til å beskrive med tekst
Bildets motiv er umulig å beskrive. Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell.
bildet et navn/en tittel, slik at den blinde vet hva det er bilde av. Sett et punktum deretter skriver du: Visuell oppgave.
Hvis bildet tilhører en oppgave som krever synstolkning bør vi få dette fram i alt-teksten.
Når bildet inneholder svaret på oppgaven eller er for komplekst til å beskrive? Nedenfor ser du to scenarioer:
Scenario 2 – Når bilder inneholder svaret på oppgaven
Bildene inneholder svaret på en oppgave og alt-teksten hadde røpt hele/deler av svaret. For eksempel, hvie en oppgvave inneholder et bilde av en kompleks graf og
mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at han/hun klarer tolke grafen. i dette tilfellet ville en alt-tekst for grafen vært med på å røpe svaret på oppgaven.
Bildene i scenario 1 og scenario 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker om at denne opåpgaven er visuell/ikke tilrettelagt. I tillegg skal den informere den blinde eleven om at oppgaven ikke blir automatisk blir tilrettelagt, men at det er kun når en elev er påmeldt eksamen at oppgaver blir tilrettelagt.
Slik skriver du alt-tekst for bilder i visuelle oppgaver
- Start alt-teksten med å gi en kort beskrivelse av bildet. Bildet ovenfor viser ulike årsaker til strålingspådriv, altså så vil en kort beskrivelse av bildet være "Strålingspådriv".
- Etter den korte beskrivelsen legger du til standardteksten: "Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett.
"Strålingspådriv. Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett."