You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 73 Next »

Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene

Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og
enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.

Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)





Eksempel på god bruk av farger


Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. 


Slik kan du IKKE bruke farger

🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming. 


Eksempler på bruk av farger – i diagram

🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. 

I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. 






  • No labels