You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 28 Next »





Visuelle oppgaver er oppgaver som inneholder bilder som ikke kan beskrives med alt-tekst.

I noen tilfeller er bildets motiv for komplekst til å beskrives med alt-tekst (eksempel 1) i  andre tilfeller røper alt-teksten svaret på oppgaven (eksempel 2).



Eksempel 1  – Når bildet er for komplekst til å beskrive med tekst

Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell. 

Hvis du ser på de to bildenen nedenfor, så er begge eksempler på bilder som ikke lar seg beskrive med alt-tekst. 







Eksempel 2 – Når bildet inneholder svaret på oppgaven

Hvis bildet inneholder svaret på en oppgave kan en alt-tekst røpe hele svaret eller deler av svaret.
For eksempel, hvis en oppgave inneholder et bilde av en kompleks graf (avbildet nedenfor) og mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at hen klarer å tolke grafen. I slike tilfeller kan vi ikke bruke alt-tekst til å beskrive grafen fordi det vli delvis røpe svaret på oppgaven.



Bildene i eksempel 1 og eksempel 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker om at denne oppgaven er visuell/ikke tilrettelagt. I tillegg skal den informere den blinde eleven om at oppgaven ikke blir automatisk blir tilrettelagt, men at det er kun når en elev er påmeldt eksamen at oppgaver blir tilrettelagt.



Visuelle oppgaver skal ha standard alt-tekst

Slik skriver du alt-tekst for bilder i visuelle oppgaver



  1. Start alt-teksten med å gi en kort beskrivelse av bildet. Bildet ovenfor viser ulike årsaker til strålingspådriv, altså  så vil en kort beskrivelse av bildet være "Strålingspådriv".

  2. Etter den korte beskrivelsen legger du til standardteksten: "Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett.


"Strålingspådriv. Visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett."





  • No labels