I forfatterverktøyet kan man bruke "Insert Math Expression" til å sette inn matteuttrykk.
Her får man valget mellom å bruke LaTeX og MathML.
Udir anbefaler å bruke MathML for alle digitale oppgaver.
Dette fordi MathML er tilpasset for web og fungerer bedre med skjermlesere. En skjermleser kan lese opp
LaTeX-symboler og -tegn, men vil ikke lese opp et komplett uttrykk på samme måte som et menneske ville lest det.
I tillegg vil enkelte symboler (for eksempel vektor) bli feil når man bruker LaTeX i systemet. Det anbefales derfor alltid å
konvertere LaTeX-kode til MathML dersom du har skrevet i LaTeX. Se hvordan du gjør dette lengre ned på siden.
Hva er forskjell på MathML og LaTeX?
LaTeX | MathML | |
---|---|---|
Første release | 1985 | 1999 |
Standard for | dokumentproduksjon | web og applikasjoner |
Type språk | typesetting | markeringsspråk (markup language) |
Hvordan lages koden | skrives av mennesker | automatisk generert gjennom et grafisk grensesnitt |
Lengde | kortere kode | lengre kode |
Kan brukes med hjelpemidler? | Nei – kan kun lese opp symboler og tegn hver for seg | Ja |
Har du allerede skrevet alt i LaTeX?
Forfatterverktøyet kan oversette LaTeX til MathML.
Slik gjør du det:
1. Skriv inn LaTeX-koden som du vanligvis ville gjort.
2. Når du er ferdig, velg MathML i rullegardinen "Redigeringsmodus".
3. Koden er nå oversatt til MathML.
OBS: Koden kan ikke oversettes tilbake til LaTeX hvis du redigerer den i MathML.
Add Comment