I forfatterverktøyet kan man bruke "Insert Math Expression" til å sette inn matteuttrykk.
Her får man valget mellom å bruke LaTeX og MathML.

Udir anbefaler å bruke MathML for alle digitale oppgaver.
Dette fordi MathML er tilpasset for web og fungerer bedre med skjermlesere. En skjermleser kan lese opp
LaTeX-symboler og -tegn, men vil ikke lese opp et komplett uttrykk på samme måte som et menneske ville lest det. 

I tillegg vil enkelte symboler (for eksempel vektor) bli feil når man bruker LaTeX i systemet. Det anbefales derfor alltid å
konvertere LaTeX-kode til MathML dersom du har skrevet i LaTeX. Se hvordan du gjør dette lengre ned på siden.

Hva er forskjell på MathML og LaTeX?


LaTeXMathML
Første release19851999
Standard fordokumentproduksjonweb og applikasjoner
Type språktypesettingmarkeringsspråk (markup language)
Hvordan lages kodenskrives av menneskerautomatisk generert gjennom et grafisk grensesnitt
Lengdekortere kodelengre kode
Kan brukes med hjelpemidler?Nei – kan kun lese opp symboler og tegn hver for segJa



Har du allerede skrevet alt i LaTeX?

Forfatterverktøyet kan oversette LaTeX til MathML.

Slik gjør du det:

1. Skriv inn LaTeX-koden som du vanligvis ville gjort.

2. Når du er ferdig, velg MathML i rullegardinen "Redigeringsmodus".

3. Koden er nå oversatt til MathML.

OBS: Koden kan ikke oversettes tilbake til LaTeX hvis du redigerer den i MathML. 


Hvordan konvertere Latex til MathML

Write a comment…