You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »

1. Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt.  

Særlig for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker, er det krevende å skulle bytte mellom utfylling og veiledning/spørsmål. 

 

2. Vær konsekvent når du setter opp oppgaver. 

De må være konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven. 


3. Sorter og grupper oppgavens innhold for eleven. 

Inneholder en oppgave flere steg er det viktig at du sorterer og grupperer oppgavens innhold/steg for eleven.  

 

4. Oppgaver skal bygges vertikalt 

Når oppgaver er større enn det første eleven ser på skjermen så skal de bygges vertikalt – ikke horisontalt.  

 

5. En handling og en kolonne per rad. 

Elementer og handlinger skal bygges under hverandre – i en kolonne. Hvis dere har to handlinger pr rad er det fort gjort at eleven misforstår eller overser noe. Det er stor fare for at elever (med nedsatt syn) vil gå glipp at kolonne nr to når de zoomer.  

Oppgave med flere steg - galt:


Oppgave med flere steg - riktig: 


  • Spørsmålstekst, utfyllingsfelt, hjelpetekst og feilmeldinger skal ikke skjule eller komme oppå hverandre. 
  • Konsekvent oppsett av oppgaver slik at de forskjellige oppgavetypene blir gjenkjennelige og lettfattelige for eleven. 
  • Det skal være lett å se hva som er underordnet og overordnet. 
  • Det skal være lett å se hvilke deler henger sammen. 
  • Like elementer skal uttrykkes likt gjennom hele skjemaet. 
  • Plasser handlinger under hverandre. 
  • Spørsmålstekster skal stå før utfyllingsfeltet/ svarfeltet. 
  • Avkrysningsbokser og radioknapper skal stå foran tilhørende tekst. 
  • No labels