Hva mener vi med "Visuelle oppgaver"?
Alt-tekst: når bildet inneholder svaret på oppgaven eller er for komplekst til å beskrive? Nedenfor ser du to scenarioer:
Scenario 1 – Når bilder er for komplekse til å beskrive med tekst
Bildets motiv er umulig å beskrive. Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell.
Scenario 2 – Når bilder inneholder svaret på oppgaven
Bildene inneholder svaret på en oppgave og alt-teksten hadde røpt hele/deler av svaret
Bildene i scenario 1 og scenario 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker, og den skal skrives på følgende måte:
Dette er alt-tekst reglen for bilder som faller under Scenario 1 og Scenario 2:
Start alt-teksten med å gi en kort beskrivelse av bildet (altså, ikke start med «Bilde av»). Bruk stor bokstav, avslutt med punktum. For eksempel "Sommerdag i Oslo" eller «Gryte med lapskaus.»
Etter den korte beskrivelsen legger du til standardteksten. Denne teksten skal informere den blinde eleven om at oppgaven ikke er tilrettelagt. Standardtekst: "Dette er en visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett."
Sommerdag i Oslo. Dette er en visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett