Hva mener vi med "Visuelle oppgaver" når det kommer til alt-tekst?
Visuelle oppgaver kaller vi oppgaver som ikke kan tilrettelegges fordi det ikke er mulig å skrive alt-tekst til bildet som er brukt i oppgaven.
Scenario 1 – Når bildet er for komplekst til å beskrive med tekst
Bildets motiv er umulig å beskrive. Dette kan gjelde bilder av svært komplekse grafer, kart, værkart, plantegninger, arkitekt tegninger ell.
bildet et navn/en tittel, slik at den blinde vet hva det er bilde av. Sett et punktum deretter skriver du: Visuell oppgave.
Hvis bildet tilhører en oppgave som krever synstolkning bør vi få dette fram i alt-teksten.
Når bildet inneholder svaret på oppgaven eller er for komplekst til å beskrive? Nedenfor ser du to scenarioer:
Scenario 2 – Når bilder inneholder svaret på oppgaven
Bildene inneholder svaret på en oppgave og alt-teksten hadde røpt hele/deler av svaret. For eksempel, hvie en oppgvave inneholder et bilde av en kompleks graf og
mye av poenget med oppgaven er at eleven skal vise at han/hun klarer tolke grafen. i dette tilfellet ville en alt-tekst for grafen vært med på å røpe svaret på oppgaven.
Bildene i scenario 1 og scenario 2 skal fortsatt ha alt tekst. Formålet med denne alt-teksten er å inkludere og informere en blind bruker, og den skal skrives på følgende måte:
Dette er alt-tekst reglen for bilder som faller under Scenario 1 og Scenario 2:
Start alt-teksten med å gi en kort beskrivelse av bildet (altså, ikke start med «Bilde av»). Bruk stor bokstav, avslutt med punktum. For eksempel "Sommerdag i Oslo" eller «Gryte med lapskaus.»
Etter den korte beskrivelsen legger du til standardteksten. Denne teksten skal informere den blinde eleven om at oppgaven ikke er tilrettelagt. Standardtekst: "Dette er en visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett."
Sommerdag i Oslo. Dette er en visuell oppgave. Kandidater som er påmeldt eksamen tilpasset blinde og svaksynte får eget oppgavesett