You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 55 Next »

Retningslinjer for bruk av farger


1. Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan gjerne bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Samtidig skal du aldri bruke farge som den eneste informasjonsbæreren, fordi vi har ulik
evne til å oppfatte farge.


Bildetekst: Det som er feil med linjediagrammet til høyre, er at det belager seg kun på farger. Til høyre har de lagt til forskjellige "mønster" på linjene samt gitt hver linje en label (navn).

2. Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)




Eksempler på bruk av farger


Lenker – slik skal de se ut 

Du kan bruke farge på en lenke som er forskjellig fra resten av teksten, men
i tillegg til farge må du ha en visuell fremheving som for eksempel understrek eller fet tekst.

Kort sagt: Lenker enten være fet eller streket under, i tillegg til å være en annen farge (valgfritt).

Eksempel: Lenker

Riktig: 

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no


Feil: 

Les mer om eksempeloppgavene på udir.no



Farger i diagrammer

I diagram brukes ofte ulike farger for å formidle informasjon.
For at alle seende elever skal skjønne koblingen mellom fargen og informasjonen, trenger vi
flere meningsbærere. For eksempel kan vi koble ledeteksten til fargen slik som på eksempelet under.

Eksempel: Ledetekst (etiketter) koblet til diagrammet



Eksempel: Linjediagram med indikatorer

Bildet viser et universelt utformet linjediagram. I tillegg til forskjellige farger, er det

  • ulike mønstre (indikatorer) på linjene som trekanter og sirkler for å skille linjene fra hverandre
  • en tekst i nærheten til linja som viser hvilken kategori linja tilhører




  • No labels