You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 61 Next »

Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge fordi vi har ulik evne til å oppfatte farge.
For eksempel så klarer enkelte ikke se forskjellen på rødt og grønt.

Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Består innholdet ditt testen?
Du kan sjekke kontrastforhold på denne siden (webaim.org)



Eksempler på bruk av farger – i diagram

🟥 Diagrammet til venstre: Her er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet.

✅ Diagrammet til høyre: Her brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. 







Eksempler på bruk av farger


Farger i diagrammer

I diagram brukes ofte ulike farger for å formidle informasjon.
For at alle seende elever skal skjønne koblingen mellom fargen og informasjonen, trenger vi
flere meningsbærere. For eksempel kan vi koble ledeteksten til fargen slik som på eksempelet under.

Eksempel: Ledetekst (etiketter) koblet til diagrammet



Eksempel: Linjediagram med indikatorer

Bildet viser et universelt utformet linjediagram. I tillegg til forskjellige farger, er det

  • ulike mønstre (indikatorer) på linjene som trekanter og sirkler for å skille linjene fra hverandre
  • en tekst i nærheten til linja som viser hvilken kategori linja tilhører




  • No labels