You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 22 Current »

Slik sikrer du godt oppsett i oppgavene dine

🔵 Eleven bør kunne lese spørsmål og legge inn informasjonen parallelt

Det kan være krevende å bytte mellom spørsmålet og der man skal svare særlig
for elever med konsentrasjons- eller hukommelsesvansker. Legg derfor opp til at 
eleven både kan lese spørsmålet og svare på oppgaven samtidig, uten å måtte scrolle 
eller bla til en annen side.

🔵 Vær konsekvent fra oppgave til oppgave

Oppsettet skal være gjenkjennelig slik at eleven kan fokusere på det viktigste å løse oppgaven.
Velg ett oppsett og hold deg til det. 

🔵 Strukturer innholdet med overskrifter og lister

Hvis du lager oppgaver med mye innhold, som tekst og bilder, bør du strukturere
innholdet for å gjøre det mer lesbart. Bruk gjerne underoverskrifter, punktlister og nummererte lister. 

🔵 Best lesbarhet på skjerm er ved 70-80 tegn per linje

For best mulig lesbarhet for alle brukere, bør det ikke være mer enn 80 tegn per linje inkludert mellomrom.
Da blir teksten mer innbydende og mindre overveldende. Dette er særlig viktig for blant annet elever med lesevansker.
Du kan legge inn et såkalt mykt linjeskift ved å taste shift+enter på tastaturet ditt. 

🔵 Bygg oppgavene vertikalt

Når oppgaver består av flere deloppgaver med oppgavetyper bør oppgaven bygges vertikalt – ikke horisontalt.
Et vertikalt oppsett utnytter den naturlige måten vi skanner og leser informasjon på en skjerm, som vanligvis skjer fra topp til bunn.
Vertikalt oppsett hjelper oss å strukturere innholdet i logiske seksjoner, som gjør det enklere for eleven å finne og forstå innholdet. 



Eksempler

Oppgave med flere steg – galt

Her er oppgaven bygd bortover. Dette kan føles unaturlig når man skal skanne og dekode innholdet, og det gjør det vanskeligere å oppfatte oppgaven.


Oppgave med flere steg – riktig

Dette innholdet tydeliggjør rekkefølgen på oppgaven, og stemmer overens med hvordan vi naturlig oppfatter informasjon på en skjerm. 




  • No labels