Slik setter du inn en tekstboks

Under Tekstboks med oppgavetyper, velg Tekstboks og dra den inn i lerretet ditt. 

Greit å vite om tekstbokser

💡 Jo færre tekstbokser i oppgaven, jo bedre.
Tekstboksen er designet slik at den legger på ekstra "luft" over og under seg. Hvis du legger inn
flere tekstbokser under hverandre, kan det føre til mye overflødig luft eller "white space" i oppgaven.
Prøv derfor å legge alt innholdet inn i en og samme tekstboks så langt det er mulig. 

💡Best lesbarhet på skjerm er ved 70-80 tegn per linje.

For best mulig lesbarhet for alle brukere, bør det ikke være mer enn 80 tegn per linje inkludert mellomrom.
Da blir teksten mer innbydende og mindre overveldende, og er særlig viktig for blant annet elever med lesevansker.
Du kan legge inn et såkalt mykt linjeskift ved å taste shift+enter på tastaturet ditt. 



Verktøylinjen

Klikker du deg inn i en tekstboks får du denne verktøylinjen opp: 



- Fet skrift 

- Kursiv skrift 

- Understreket skrift

- Nedsenket skrift


- Hevet skrift

- Spesialtegn

- Matematisk uttrykk 

- Delt innhold (shared stimuli

- Bilde

- Media 

- Tabell - Ønsker du en tabell med mer funksjonalitet kan du bruke oppgavetypen "Tabell" under "Custom interactions" 

- Tooltip

- Lenker - Les mer om utforming av lenker her

- Overskriftsnivåer 

- Nummerert liste og punktliste 

- blokksitat

- Venstrejustert, midtjustert, høyrejustert og blokkjustert tekst 





Ofte stilte spørsmål om denne oppgavetypen


En enkel måte er å justere oppgavetypen slik at den opptar ca. 75% av skjermen.
Du kan også google "character count", bruke en valgfri tjeneste og lime inn teksten for å se antall tegn. 

Juster tekstboksen ved å dra i høyre siden av tekstboksen.

Lag flere tekstbokser ved siden av hverandre ved å dra inn en ny tekstboks i lerretet (slik som beskrevet over). Hold musepekeren ved siden av tekstboksen som allerede er der, slik at det dukker opp en blå pil som peker der boksen vil havne, samt et omriss av boksen. Slipp "A-blokken" der du vil ha den.


Write a comment…