Farger. Så det gjelder deg som lager oppgaver eller innhold der farger er meningsbærende.
Hva betyr dette kravet ?
Farge kan ikke benyttes som det eneste visuelle virkemiddelet for å formidle informasjon, angi en handling, be om respons eller skille ut et visuelt element.
Hvorfor kan vi ikke benytte farger som eneste visuelle virkemiddel?
Fordi vi oppfatter farger ulikt og ca 8% av gutter/menn er fargeblinde.
Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene
🔵Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer
Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser. Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å oppfatte farge, og enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.
🔵Kontrasten må være høy nok
Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold. I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum.
✅ Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre.
Slik kan du IKKE bruke farger
🟥 Dette eksempelet er ekskluderende for elever som er fargeblinde, og er strengt forbudt og i strid med regler for universell utforming.
Eksempler på bruk av farger – i diagram
🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger.
✅ I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn.