Dette er viktig når du bruker tabeller i oppgaven

🔵 Husk å alltid markere overskriftsceller 

Dette gjøres både for å gjøre informasjonen mer visuelt oversiktlig, og for at skjermlesere skal kunne fange opp informasjonen på en god måte. 

Avhengig av kompleksiteten i tabellen kan det være overskrift på

  • bare radene
  • bare kolonnene
  • både rader og kolonner
  • flere nivåer med overskrifter i minst en av retningene

🔵 Hvis tabellen har en overskrift, må den formateres som en tabelloverskrift

Det er viktig at tabellens overskrift legges inn på riktig måte, slik at den er knyttet til tabellen.
Du kan altså ikke bruke vanlig overskriftsnivå for å skrive en tabelltittel. 


Eksempler på god bruk av tabell

Eksempel 1: Enkel tabell, med tabellverktøyet i tekstboks


✅ Tabelltittel er lagt inn på riktig måte, og er "koblet" til tabellen.

✅ Overskriftsceller er definert på riktig måte. 

🔗 Eksempelet er hentet fra oppgave 2 i LBR3013 Økonomi og driftsleiing våren 2023


Eksempel 2: Stor tabell, med oppgavetypen Tabell

✅ Overskriftsceller er definert på riktig måte. 

✅ Tabellen er visuelt oversiktlig. 

🔗 Eksempelet er hentet fra oppgave 3 i SAM3070 Økonomi og ledelse våren 2023


Eksempel 3: Stor tabell, med oppgavetypen Tabell

✅ Overskriftsceller er definert på riktig måte. 

✅ Tabellen er visuelt oversiktlig. 

✅ Tabellen har en overskrift og en tabellbeskrivelse.


Ofte stilte spørsmål om tabeller


Det finnes to ulike måter å lage tabeller på i forfatterverktøyet.

Alternativ 1: Tabellverktøyet i en tekstboks.
Denne kan brukes til mindre detaljerte tabeller som ikke krever særlig mye formatering for å være oversiktlige.
Les hvordan du bruker tabellverktøyet i en tekstboks

Alternativ 2: Å bruke oppgavetypen Tabell. 
Med dette alternativet har du mer designfrihet og kan sette opp veldig fine og oversiktlige tabeller. Denne anbefales til mer detaljerte tabeller. 
Les hvordan du bruker oppgavetypen Tabell


Det frarådes å bruke bilder av tabeller. Dersom du har en tabell med mye informasjon, anbefales det å bruke oppgavetypen Tabell for å presentere dette i oppgaven. I mange tilfeller kan du kopiere og lime inn direkte. 

Tabeller laget med tabellverktøyet eller med oppgavetypen Tabell er vanligvis raskere å laste inn, søkbare, UU-vennlige, mer konsekvent formatering og mer brukervennlige. 



Det avhenger litt av hva slags tabell du har lagt inn. Les artiklene for å se hvordan du gjør det på måten du har valgt. 

Alternativ 1: Tabellverktøyet i en tekstboks.
Les hvordan du bruker tabellverktøyet i en tekstboks

Alternativ 2: Å bruke oppgavetypen Tabell. 
Les hvordan du bruker oppgavetypen Tabell


Slik lager du tabeller

Det finnes to ulike måter å lage tabeller på i forfatterverktøyet.

Alternativ 1: Tabellverktøyet i en tekstboks.
Denne kan brukes til mindre detaljerte tabeller som ikke krever særlig mye formatering for å være oversiktlige.
Les hvordan du bruker tabellverktøyet i en tekstboks

Alternativ 2: Å bruke oppgavetypen Tabell. 
Med dette alternativet har du mer designfrihet og kan sette opp veldig fine og oversiktlige tabeller. Denne anbefales til mer detaljerte tabeller. 
Les hvordan du bruker oppgavetypen Tabell

Retningslinjene i denne artikkelen gjelder begge tabellmetodene.

Write a comment…