You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 82 Current »

For å sikre god lesbarhet skal alt innhold ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.
Dette er viktig for alle elever. Teksten du skriver i forfatterverktøyet vil automatisk være svart med
hvit bakgrunn, så der trenger du ikke bekymre deg.
Det er når du bruker bilder som inneholder tekst, eller bruker farger i mediebank, at du må passe på.

Dette er viktig når du bruker farger i oppgavene

🔵 Bruk aldri farger som eneste informasjonsbærer

Du kan bruke farger for å gi bedre oversikt og skape assosiasjoner hos den som leser.
Men du må aldri bruke kun farge for å formidle informasjon. Vi mennesker har ulik evne til å
oppfatte farge, og
enkelte klarer for eksempel ikke å se forskjell mellom rødt og grønt.

🔵 Kontrasten må være høy nok

Elever kan få utfordringer med å se når kontrasten ikke er høy nok. Vi må derfor
passe på at bakgrunns- og forgrunnsfarge har riktig kontrastforhold.
I følge WCAG 2.1 er dette forholdet 3:1 som et minimum. 

Slik sjekker du kontrasten

Kontrasten  bør måles med programvare. 
Accessible Web Helper
er et godt og trygt verktøy som kan legges til som en utvidelse i nettleseren. 
Denne kan legges til både i Chrome og Edge. 

Hvis du ikke ønsker å legge til noe i nettleseren, kan du google "contrast checker" og bruke
et av de gratis verktøyene som kommer opp. 



Dette er god kontrast ✅


Dette er dårlig kontrast ❌





Eksempel på god bruk av farger


Dette linjediagrammet bruker både farger, indikatorer med ulike mønster og etikettnavn på linjene for å skille de fra hverandre. 



Eksempler på bruk av farger – i diagram

🟥 I diagrammet til venstre er man fullstendig avhengig av å kunne se farger for å tyde diagrammet. Dette er ikke god bruk av farger. 

I diagrammet til høyre brukes både forskjellige farger og forskjellige mønstre til å skille linjene. I tillegg har linjene fått en etikett med kategorinavn. 


  • No labels