Denne artikkelen inneholder:
Hva er overskriftsnivåer?
Overskriftsnivåene går fra Overskrift 1 til Overskrift 6.
Overskrift 1 er det høyeste nivået og har den største skriftstørrelsen. Vanligvis starter nettsteder og dokumenter med Overskrift 1.
Du markerer teksten og klikker på "Overskrift" i verktøylinjen over lerretet ditt og velger ønsket overskriftsnivå.
Dette er viktig når du bruker overskriftsnivåer
For å følge krav til universell utforming må vi være konsekvente med hvordan vi bruker overskriftsnivåene.
🔵 Overskriftene skal gå nedover i nivå, ett steg av gangen.
Det er ikke lov å "hoppe over" overskriftsnivåer. Du må altså gå fra Overskrift 1, til Overskrift 2, til Overskrift 3 og så videre.
Du kan bruke flere overskrifter på samme nivå etter hverandre.
🔵 Oppgaven skal begynne med Overskrift 1.
Oppgavens øverste overskrift skal formateres Overskrift 1 og fungere som en sidetittel.
🔵 Det er kun overskrifter som skal ha et overskriftsnivå.
Spørsmål eller instruks skal skrives som brødtekst.
Hvis oppgavetypen har et ledetekstfelt skal dette brukes.
Eksempel på riktig bruk av overskriftsnivå
✅ Oppgaven starter med Overskrift 1.
✅ Overskriftene går nedover i nivå ett steg av gangen, Overskrift 1 til Overskrift 2.
✅ Kun overskriftene er formatert som overskriftsnivå, resten av innholdet står som Normal eller brødtekst.
Bruk av fet skrift
Fet skrift kan brukes til å framheve innholdet i en tekst, for eksempel nøkkelord eller stikkord.
Å bruke fet skrift fornuftig og målrettet kan bidra til å forbedre klarheten i oppgaven ved å hjelpe eleven med å identifisere viktig informasjon.
Less is more: Begrens bruken av fet tekst
Bruk fet tekst sparsomt for å fremheve viktig informasjon. Overbruk av fet tekst kan virke mot sin hensikt ved å føre til unødvendig distraherende tekst.
Fremhev nøkkelord og setninger
Bruk fet tekst for å fremheve nøkkelord, setninger eller spørsmål som er kritiske for å forstå eller svare på oppgaven. Dette hjelper eleven med å identifisere viktig informasjon raskt.
Vær konsekvent
Hold deg konsekvent i hele oppgavesettet. Hvis du bestemmer deg for å bruke fet tekst for overskrifter, definisjoner eller lignende, sørg for at det er konsekvent gjennom hele oppgavesettet.
Tydelig formål
Før du bruker fet tekst, vurder formålet bak bruken. Hva ønsker du å oppnå ved å bruke fet skrift? Sikre at det er en god grunn for å fremheve den spesifikke teksten.
Hvordan vet jeg om teksten bør formateres som overskrift?
I noen tilfeller kan man være usikker på om noe bør stå som en overskrift eller som brødtekst.
Da kan du huske på disse retningslinjene:
- Er teksten en setning med punktum til slutt? Da er det ikke en overskrift. 🚫
I følge Språkrådet skal det ikke være punktum i overskrifter eller titler.
Hvis setningen ikke "funker" uten punktumet – da bør det formateres som Normal (brødtekst).
Spørsmålstegn eller utropstegn i en overskrift går bra. - Brukes teksten for å dele opp siden i logiske seksjoner? Da kan det være en overskrift. ✅
Hvis ordet eller setningen brukes for å markere overgangen til et nytt tema eller seksjon av oppgaven, er det naturlig at den formateres som en overskrift.
Oppgaver skal nummereres i tittelen
Oppgaver skal nummereres, for eksempel "Oppgave 1".
Du kan også ha med et tema eller kompetanse (eks. Oppgave 1 – lesing), men dette er valgfritt.
Pass på at tallet i tittelen matcher tallene i navigeringen:
Type tekst | Overskriftsnivå | Kommentar |
---|---|---|
Brødtekst | Brødtekst, "Normal" | |
Første overskrift | Overskrift 1 | Eksempel: "Oppgave 5 - Feilsøking" |
Spørsmålet eleven skal svare på | Hvis oppgaven ikke har et ledetekst-felt, kan du formatere spørsmålet som du vil – så lenge det passer inn i resten av strukturen. Best practice er å bruke fet skrift på spørsmålet. | Eksempel: Les teksten og svar på spørsmålet Hvor mange appelsiner har Mari? |
Ofte stilte spørsmål om overskriftsnivåer og formatering
Overskrifter. Du må bruke forhåndsdefinerte overskriftnivåer (H1 - H6) og plassere dem i riktig rekkefølge.
Overskriftsnivåer brukes til å strukturere teksten. I tillegg bruker blinde overskriftsnivåer til å scanne innholdet. Det er selve koden til hver overskrift som gjør at skjermleseren klarer å fange opp og deretter hoppe fra overskrift til overskrift. Hvis du forstørrer vanlig tekst istedenfor å bruke overskftnivåer klarer ikke skjermleseren å finne overskriftene.
Det er ikke lov å hoppe over nivåer fordi mange bruker overskriftsnivåene til å navigere seg gjennom innholdet.
Hvis en overskrift hopper fra H2 til H4, så kan eleven tro at det er feil i koden og at de har gått glipp av informasjon.
Denne regelen er basert på WCAG-kravet 1.3.1 Informasjon og relasjoner
Les mer om kravet Informasjon og relasjoner (uutilsynet.no)
Relaterte artikler
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
0 Comments